|
|
Regel 9: |
Regel 9: |
| |Aantalfilmpjes=00 | | |Aantalfilmpjes=00 |
| }} | | }} |
| + | {{Inhoudsopgave|Links|Klein}} |
| {{Afbeelding | | {{Afbeelding |
| |Bestand= E17.09.04-01.png | | |Bestand= E17.09.04-01.png |
Regel 17: |
Regel 18: |
| |Positie= | | |Positie= |
| }} | | }} |
| + | === Inleiding === |
| Deze rangeerpuzzel behoort, met de Inglenook Sidings (zie [[E17.09.03 - Inglenook Sidings]]), tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De loc's en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen). | | Deze rangeerpuzzel behoort, met de Inglenook Sidings (zie [[E17.09.03 - Inglenook Sidings]]), tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De loc's en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen). |
| + | === Online spelen === |
| + | Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden. Zie hiervoor artikel: [[E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle]] |
| | | |
− | Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden.
| + | === De TimeSaver === |
− | <br />
| |
− | Zie hiervoor artikel: [[E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle]]
| |
− | | |
| De TimeSaver rangeerpuzzel van John Allen is een echte Microlayout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de <i>'classic switching puzzles'</i> en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het NMRA Howell Day Museum in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA. | | De TimeSaver rangeerpuzzel van John Allen is een echte Microlayout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de <i>'classic switching puzzles'</i> en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het NMRA Howell Day Museum in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA. |
| <br /> | | <br /> |
Regel 38: |
Regel 39: |
| }} | | }} |
| | | |
− | '''Spelregels'''
| + | ==== De Spelregels ==== |
| | | |
| '''A1:''' Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming. | | '''A1:''' Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming. |
Regel 52: |
Regel 53: |
| Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van [http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Timesaver/timesaver-rules.html Adrian Wymann] | | Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van [http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Timesaver/timesaver-rules.html Adrian Wymann] |
| | | |
− | '''Baanplannen'''
| + | ==== Baanplannen ==== |
| | | |
| Het eerste baanplan is een combinatie van een Inglenook Sidings rangeerpuzzel en de hier besproken TimeSaver. Een bijzondere combinatie omdat het baanplan ook voorzien is van een logische scenery. | | Het eerste baanplan is een combinatie van een Inglenook Sidings rangeerpuzzel en de hier besproken TimeSaver. Een bijzondere combinatie omdat het baanplan ook voorzien is van een logische scenery. |
Regel 107: |
Regel 108: |
| |Linknaam= E17.09.03 - Inglenook Sidings | | |Linknaam= E17.09.03 - Inglenook Sidings |
| }} | | }} |
− | {{Linkssectie einde | + | {{Link intern |
| + | |Link=E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle |
| + | |Linknaam=Download Programma Freddy's Train Puzzle |
| + | }} |
| + | {{Link intern |
| + | |Link=E17.08 - Magnetisch koppelen en ontkoppelen |
| + | |Linknaam=Magnetisch koppelen en ontkoppelen |
| }} | | }} |
− | | + | {{Linkssectie einde}} |
| {{Voettekst | | {{Voettekst |
| |Vorige=E17.09.03 - Inglenook Sidings | | |Vorige=E17.09.03 - Inglenook Sidings |
Versie van 8 dec 2010 om 11:44
Onder redactie van: BeneluxSpoor.net / Auteur: Hans van de Burgt
|
Afbeelding: E17.09.04-01
|
John Allen's TimeSaver
|
Bron: Hans van de Burgt
|
Inleiding
Deze rangeerpuzzel behoort, met de Inglenook Sidings (zie E17.09.03 - Inglenook Sidings), tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De loc's en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen).
Online spelen
Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden. Zie hiervoor artikel: E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle
De TimeSaver
De TimeSaver rangeerpuzzel van John Allen is een echte Microlayout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de 'classic switching puzzles' en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het NMRA Howell Day Museum in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA.
De TimeSaver rangeerpuzzel werd pas echt bekend na een publicatie van Russ Cain in de Model Railroader over het bouwen van een TimeSaver, waarbij in hoge mate gebruik werd gemaakt van Kadee koppelingen. Eerder in deze reeks artikelen kwam het gebruik van deze koppelingen al uitgebreid aan de orde. Zie artikel: E17.08 - Magnetisch koppelen en ontkoppelen
Op onderstaande tekening kunt u zien op welke plaats het baanplan voorzien moet worden van permanente ontkoppelmagneten.
|
Afbeelding: E17.09.04-02
|
Toepassing Kadee ontkoppelmagneten op TimeSaver (blauwe stippen)
|
Bron: Adrian Wymann
|
De Spelregels
A1: Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming.
A2: Voer de rangeerbewegingen zo snel mogelijk uit. Gebruik daarbij een stopwatch.
Aan deze regel ontleent deze rangeerpuzzel haar naam. John Allen wilde de puzzel in competitie laten spelen. Degene die de opdracht correct en in de snelste tijd had uitgevoerd, was de winnaar.
Helaas is lang niet iedereen gecharmeerd van het idee om een taak onder tijdsdruk uit te voeren. Al snel kwam John Allen met een aanpassing.
A2 (aangepast): Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming in zo weinig mogelijk rangeerbewegingen.
Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van Adrian Wymann
Baanplannen
Het eerste baanplan is een combinatie van een Inglenook Sidings rangeerpuzzel en de hier besproken TimeSaver. Een bijzondere combinatie omdat het baanplan ook voorzien is van een logische scenery.
De omvang van dit baanplan maakt dat e.e.a. zich meer leent voor N-spoor dan voor de grotere schalen.
|
Afbeelding: E17.09.04-03
|
Combinatie rangeerpuzzel Inglenook Sidings en Time Saver
|
Bron: Paul van Hove
|
Hieronder foto's van twee verschillende TimeSavers behorende tot de Ekensholmsbanan van 'The Stockholm Model Railway Club'.
Meer informatie
Hieronder vindt u een overzicht van links naar andere websites over dit onderwerp: