Persoonlijke instellingen

John Allen's timesaver: verschil tussen versies

Uit BeneluxSpoor.net - Encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 85: Regel 85:
 
}}
 
}}
 
{{Link extern
 
{{Link extern
|Omschrijving=Adrian Wymann - Shunting Puzzles
+
|Omschrijving= Adrian Wymann - Shunting Puzzles
|Link=http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/
+
|Link= http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/
 
}}
 
}}
 
{{Link extern
 
{{Link extern
|Omschrijving=John Allen's TimeSaver
+
|Omschrijving= John Allen's TimeSaver
|Link=http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-timesaver.html
+
|Link= http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-timesaver.html
 
}}
 
}}
 
{{Link extern
 
{{Link extern
|Omschrijving=Martin Ommering - Spiderfield Junction
+
|Omschrijving= Martin Ommering - Spiderfield Junction
|Link=http://modelspoor.ommering.com/spiderfield
+
|Link= http://modelspoor.ommering.com/spiderfield
 
}}
 
}}
 
{{Link extern
 
{{Link extern
|Omschrijving=Wikipedia TimeSaver
+
|Omschrijving= Wikipedia TimeSaver
|Link=http://en.wikipedia.org/wiki/Timesaver
+
|Link= http://en.wikipedia.org/wiki/Timesaver
 
}}
 
}}
 
{{Linkssectie tussenkop
 
{{Linkssectie tussenkop
|Koptekst=Artikelen Encyclopedie
+
|Koptekst= Artikelen Encyclopedie
 
}}
 
}}
 
{{Link intern
 
{{Link intern
Regel 109: Regel 109:
 
}}
 
}}
 
{{Link intern
 
{{Link intern
|Link=E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle
+
|Link= E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle
|Linknaam=Download Programma Freddy's Train Puzzle
+
|Linknaam= Download Programma Freddy's Train Puzzle
 
}}
 
}}
 
{{Link intern
 
{{Link intern
|Link=E17.08 - Magnetisch koppelen en ontkoppelen
+
|Link= E17.08 - Magnetisch koppelen en ontkoppelen
|Linknaam=Magnetisch koppelen en ontkoppelen
+
|Linknaam= Magnetisch koppelen en ontkoppelen
 
}}
 
}}
 
{{Linkssectie einde}}
 
{{Linkssectie einde}}
Regel 126: Regel 126:
 
[[Categorie: The American way|John Allen's TimeSaver]]
 
[[Categorie: The American way|John Allen's TimeSaver]]
 
[[Categorie: Puzzelen met modeltreinen|John Allen's TimeSaver]]
 
[[Categorie: Puzzelen met modeltreinen|John Allen's TimeSaver]]
[[Categorie: Hans van de Burgt]]
+
[[Categorie: Hans van de Burgt|J]]

Versie van 12 aug 2011 om 17:40


Hoofdpagina  Categorie-index  Index
Vorige | Volgende

Onder redactie van: BeneluxSpoor.net / Auteur: Hans van de Burgt


E17.09.04-01.png
Afbeelding: E17.09.04-01
John Allen's TimeSaver
Bron: Hans van de Burgt

Inleiding

Deze rangeerpuzzel behoort, met de Inglenook Sidings (zie E17.09.03 - Inglenook Sidings), tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De loc's en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen).

Online spelen

Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden. Zie hiervoor artikel: E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle

De TimeSaver

De TimeSaver rangeerpuzzel van John Allen is een echte Microlayout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de 'classic switching puzzles' en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het NMRA Howell Day Museum in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA.
De TimeSaver rangeerpuzzel werd pas echt bekend na een publicatie van Russ Cain in de Model Railroader over het bouwen van een TimeSaver, waarbij in hoge mate gebruik werd gemaakt van Kadee koppelingen. Eerder in deze reeks artikelen kwam het gebruik van deze koppelingen al uitgebreid aan de orde. Zie artikel: E17.08 - Magnetisch koppelen en ontkoppelen

Op onderstaande tekening kunt u zien op welke plaats het baanplan voorzien moet worden van permanente ontkoppelmagneten.


E17.09.04-02.gif
Afbeelding: E17.09.04-02
Toepassing Kadee ontkoppelmagneten op TimeSaver (blauwe stippen)
Bron: Adrian Wymann


De Spelregels

A1: Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming.

A2: Voer de rangeerbewegingen zo snel mogelijk uit. Gebruik daarbij een stopwatch.

Aan deze regel ontleent deze rangeerpuzzel haar naam. John Allen wilde de puzzel in competitie laten spelen. Degene die de opdracht correct en in de snelste tijd had uitgevoerd, was de winnaar.
Helaas is lang niet iedereen gecharmeerd van het idee om een taak onder tijdsdruk uit te voeren. Al snel kwam John Allen met een aanpassing.

A2 (aangepast): Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming in zo weinig mogelijk rangeerbewegingen.

Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van Adrian Wymann

Baanplannen

Het eerste baanplan is een combinatie van een Inglenook Sidings rangeerpuzzel en de hier besproken TimeSaver. Een bijzondere combinatie omdat het baanplan ook voorzien is van een logische scenery.

De omvang van dit baanplan maakt dat e.e.a. zich meer leent voor N-spoor dan voor de grotere schalen.


E17.09.04-03.jpg
Afbeelding: E17.09.04-03
Combinatie rangeerpuzzel Inglenook Sidings en Time Saver
Bron: Paul van Hove

Hieronder foto's van twee verschillende TimeSavers behorende tot de Ekensholmsbanan van 'The Stockholm Model Railway Club'.


E17.09.04-04.jpg E17.09.04-05.jpg
Afbeelding: E17.09.04-04 Afbeelding: E17.09.04-05
TimeSaver A TimeSaver B
Bron: www.smj.org Bron: www.smj.org

Meer informatie

Hieronder vindt u een overzicht van links naar andere websites over dit onderwerp:

Sjabloon:Link externSjabloon:Link externSjabloon:Link externSjabloon:Link extern
Artikelen Encyclopedie



Hoofdpagina  Categorie-index  Index
Vorige | Volgende
Contact met de redactie: Contact met de redactie