|
|
Regel 9: |
Regel 9: |
| |Aantalfilmpjes= 00 | | |Aantalfilmpjes= 00 |
| }} | | }} |
− | {{Inhoudsopgave|Links|Klein}} | + | {{Inhoudsopgave|Rechts|Klein}} |
| + | === Inleiding === |
| + | Deze rangeerpuzzel behoort, met de Inglenook Sidings (zie: Artikel [[E17.09.03 - Inglenook Sidings|E17.09.03]]), tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De loc's en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen). |
| {{Afbeelding | | {{Afbeelding |
| |Bestand= E17.09.04-01.png | | |Bestand= E17.09.04-01.png |
Regel 18: |
Regel 20: |
| |Positie= | | |Positie= |
| }} | | }} |
− | === Inleiding ===
| |
− | Deze rangeerpuzzel behoort, met de Inglenook Sidings (zie [[E17.09.03 - Inglenook Sidings]]), tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De loc's en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen).
| |
− |
| |
| | | |
| === Online spelen === | | === Online spelen === |
− | Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden. Zie hiervoor artikel: [[E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle]] | + | Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden, zie hiervoor Artikel [[E17.09.10 - Download Programma Freddy's Train Puzzle|E17.09.10]]. |
| | | |
| | | |
Regel 29: |
Regel 28: |
| De TimeSaver rangeerpuzzel van John Allen is een echte Microlayout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de <i>'classic switching puzzles'</i> en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het NMRA Howell Day Museum in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA. | | De TimeSaver rangeerpuzzel van John Allen is een echte Microlayout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de <i>'classic switching puzzles'</i> en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het NMRA Howell Day Museum in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA. |
| | | |
− | De TimeSaver rangeerpuzzel werd pas echt bekend na een publicatie van Russ Cain in de Model Railroader over het bouwen van een TimeSaver, waarbij in hoge mate gebruik werd gemaakt van Kadee koppelingen. Eerder in deze reeks artikelen kwam het gebruik van deze koppelingen al uitgebreid aan de orde. Zie artikel: [[E17.08 - Magnetisch koppelen en ontkoppelen]] | + | De TimeSaver rangeerpuzzel werd pas echt bekend na een publicatie van Russ Cain in de Model Railroader over het bouwen van een TimeSaver, waarbij in hoge mate gebruik werd gemaakt van Kadee koppelingen. Eerder in deze reeks artikelen kwam het gebruik van deze koppelingen al uitgebreid aan de orde, zie Artikel: [[E17.08 - Magnetisch koppelen en ontkoppelen|E17.08]] |
| | | |
| Op onderstaande tekening kunt u zien op welke plaats het baanplan voorzien moet worden van permanente ontkoppelmagneten. | | Op onderstaande tekening kunt u zien op welke plaats het baanplan voorzien moet worden van permanente ontkoppelmagneten. |
Regel 47: |
Regel 46: |
| '''A2:''' Voer de rangeerbewegingen zo snel mogelijk uit. Gebruik daarbij een stopwatch. | | '''A2:''' Voer de rangeerbewegingen zo snel mogelijk uit. Gebruik daarbij een stopwatch. |
| | | |
− | Aan deze regel ontleent deze rangeerpuzzel haar naam. John Allen wilde de puzzel in competitie laten spelen. Degene die de opdracht correct en in de snelste tijd had uitgevoerd, was de winnaar. | + | Aan deze regel ontleent deze rangeerpuzzel haar naam. John Allen wilde de puzzel in competitieverband laten spelen. Degene die de opdracht correct en in de snelste tijd had uitgevoerd, was de winnaar. |
| | | |
| Helaas is lang niet iedereen gecharmeerd van het idee om een taak onder tijdsdruk uit te voeren. Al snel kwam John Allen met een aanpassing. | | Helaas is lang niet iedereen gecharmeerd van het idee om een taak onder tijdsdruk uit te voeren. Al snel kwam John Allen met een aanpassing. |
Regel 53: |
Regel 52: |
| '''A2 (aangepast):''' Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming in zo weinig mogelijk rangeerbewegingen. | | '''A2 (aangepast):''' Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming in zo weinig mogelijk rangeerbewegingen. |
| | | |
− | Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van [http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Timesaver/timesaver-rules.html Adrian Wymann] | + | Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van Adrian Wymann (tweede link hieronder bij 'Meer informatie'. |
| + | |
| | | |
| ==== Baanplannen ==== | | ==== Baanplannen ==== |
Regel 63: |
Regel 63: |
| |Grootte=600px | | |Grootte=600px |
| |Volgnummer= E17.09.04-03 | | |Volgnummer= E17.09.04-03 |
− | |Omschrijving= Combinatie rangeerpuzzel Inglenook Sidings en Time Saver | + | |Omschrijving= Combinatie van rangeerpuzzel 'Inglenook Sidings' met 'Time Saver' |
| |Bron= [http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles Paul van Hove] | | |Bron= [http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles Paul van Hove] |
| |Positie= | | |Positie= |
Regel 86: |
Regel 86: |
| {{Link extern | | {{Link extern |
| |Omschrijving= Adrian Wymann - Shunting Puzzles | | |Omschrijving= Adrian Wymann - Shunting Puzzles |
− | |Link= http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/ | + | |Link= http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles |
| + | }} |
| + | {{Link extern |
| + | |Omschrijving= Adrian Wymann - Shunting Puzzles Spelregels |
| + | |Link= http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Timesaver/timesaver-rules.html |
| }} | | }} |
| {{Link extern | | {{Link extern |
Regel 101: |
Regel 105: |
| }} | | }} |
| {{Linkssectie tussenkop | | {{Linkssectie tussenkop |
− | |Koptekst= Artikelen Encyclopedie | + | |Koptekst= Encyclopedie: |
| }} | | }} |
| {{Link intern | | {{Link intern |
Onder redactie van: BeneluxSpoor.net / Auteur: Hans van de Burgt
Inleiding
Deze rangeerpuzzel behoort, met de Inglenook Sidings (zie: Artikel E17.09.03), tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De loc's en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen).
|
Afbeelding: E17.09.04-01
|
John Allen's TimeSaver
|
Bron: Hans van de Burgt
|
Online spelen
Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden, zie hiervoor Artikel E17.09.10.
De TimeSaver
De TimeSaver rangeerpuzzel van John Allen is een echte Microlayout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de 'classic switching puzzles' en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het NMRA Howell Day Museum in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA.
De TimeSaver rangeerpuzzel werd pas echt bekend na een publicatie van Russ Cain in de Model Railroader over het bouwen van een TimeSaver, waarbij in hoge mate gebruik werd gemaakt van Kadee koppelingen. Eerder in deze reeks artikelen kwam het gebruik van deze koppelingen al uitgebreid aan de orde, zie Artikel: E17.08
Op onderstaande tekening kunt u zien op welke plaats het baanplan voorzien moet worden van permanente ontkoppelmagneten.
|
Afbeelding: E17.09.04-02
|
Toepassing Kadee ontkoppelmagneten op TimeSaver (blauwe stippen)
|
Bron: Adrian Wymann
|
De Spelregels
A1: Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming.
A2: Voer de rangeerbewegingen zo snel mogelijk uit. Gebruik daarbij een stopwatch.
Aan deze regel ontleent deze rangeerpuzzel haar naam. John Allen wilde de puzzel in competitieverband laten spelen. Degene die de opdracht correct en in de snelste tijd had uitgevoerd, was de winnaar.
Helaas is lang niet iedereen gecharmeerd van het idee om een taak onder tijdsdruk uit te voeren. Al snel kwam John Allen met een aanpassing.
A2 (aangepast): Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming in zo weinig mogelijk rangeerbewegingen.
Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van Adrian Wymann (tweede link hieronder bij 'Meer informatie'.
Baanplannen
Het eerste baanplan is een combinatie van een Inglenook Sidings rangeerpuzzel en de hier besproken TimeSaver. Een bijzondere combinatie omdat het baanplan ook voorzien is van een logische scenery.
De omvang van dit baanplan maakt dat e.e.a. zich meer leent voor N-spoor dan voor de grotere schalen.
|
Afbeelding: E17.09.04-03
|
Combinatie van rangeerpuzzel 'Inglenook Sidings' met 'Time Saver'
|
Bron: Paul van Hove
|
Hieronder foto's van twee verschillende TimeSavers behorende tot de Ekensholmsbanan van 'The Stockholm Model Railway Club'.
Meer informatie
Hieronder vindt u een overzicht van links naar andere websites over dit onderwerp: