Persoonlijke instellingen

John Allen's timesaver: verschil tussen versies

Uit BeneluxSpoor.net - Encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
k
Regel 8: Regel 8:
 
|Aantalplaatjes= 05
 
|Aantalplaatjes= 05
 
|Aantalfilmpjes= 00
 
|Aantalfilmpjes= 00
 +
|Auteursrecht= Nee
 
}}
 
}}
 
{{Inhoudsopgave|Rechts|Klein}}
 
{{Inhoudsopgave|Rechts|Klein}}

Versie van 1 sep 2012 om 13:24


Hoofdpagina  Categorie-index  Index
Vorige | Volgende

Onder redactie van: BeneluxSpoor.net / Auteur: Hans van de Burgt


Inleiding

Deze rangeerpuzzel behoort, met de Inglenook Sidings (zie het artikel: Inglenook Sidings), tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De loc's en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen).

E17.09.04-01.png
Afbeelding: E17.09.04-01
John Allen's TimeSaver
Bron: Hans van de Burgt


Online spelen

Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden, zie hiervoor het artikel: Download Programma Freddy's Train Puzzle.


De TimeSaver

De TimeSaver rangeerpuzzel van John Allen is een echte Microlayout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de 'classic switching puzzles' en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het NMRA Howell Day Museum in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA.

De TimeSaver rangeerpuzzel werd pas echt bekend na een publicatie van Russ Cain in de Model Railroader over het bouwen van een TimeSaver, waarbij in hoge mate gebruik werd gemaakt van Kadee koppelingen. Eerder in deze reeks artikelen kwam het gebruik van deze koppelingen al uitgebreid aan de orde, zie het artikel: Magnetisch koppelen en ontkoppelen

Op onderstaande tekening kunt u zien op welke plaats het baanplan voorzien moet worden van permanente ontkoppelmagneten.

E17.09.04-02.gif
Afbeelding: E17.09.04-02
Toepassing Kadee ontkoppelmagneten op TimeSaver (blauwe stippen)
Bron: Adrian Wymann


De Spelregels

A1: Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming.

A2: Voer de rangeerbewegingen zo snel mogelijk uit. Gebruik daarbij een stopwatch.

Aan deze regel ontleent deze rangeerpuzzel haar naam. John Allen wilde de puzzel in competitieverband laten spelen. Degene die de opdracht correct en in de snelste tijd had uitgevoerd, was de winnaar.

Helaas is lang niet iedereen gecharmeerd van het idee om een taak onder tijdsdruk uit te voeren. Al snel kwam John Allen met een aanpassing.

A2 (aangepast): Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming in zo weinig mogelijk rangeerbewegingen.

Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van Adrian Wymann (tweede link hieronder bij 'Meer informatie'.


Baanplannen

Het eerste baanplan is een combinatie van een Inglenook Sidings rangeerpuzzel en de hier besproken TimeSaver. Een bijzondere combinatie omdat het baanplan ook voorzien is van een logische scenery.

De omvang van dit baanplan maakt dat e.e.a. zich meer leent voor N-spoor dan voor de grotere schalen.

E17.09.04-03.jpg
Afbeelding: E17.09.04-03
Combinatie van rangeerpuzzel 'Inglenook Sidings' met 'Time Saver'
Bron: Paul van Hove


Hieronder foto's van twee verschillende TimeSavers behorende tot de Ekensholmsbanan van 'The Stockholm Model Railway Club'.

E17.09.04-04.jpg E17.09.04-05.jpg
Afbeelding: E17.09.04-04 Afbeelding: E17.09.04-05
TimeSaver A TimeSaver B
Bron: smj.org Bron: smj.org



Meer informatie

Sjabloon:Link externSjabloon:Link externSjabloon:Link externSjabloon:Link externSjabloon:Link extern
Encyclopedie:
Externe websites:




Hoofdpagina  Categorie-index  Index
Vorige | Volgende
Contact met de redactie: Contact met de redactie