Persoonlijke instellingen

John Allen's timesaver

Uit BeneluxSpoor.net - Encyclopedie
(Doorverwezen vanaf John Allen's TimeSaver)
Ga naar: navigatie, zoeken
Hoofdpagina  Categorie-index  Index  Menu
Vorige | Volgende

Onder redactie van: BeneluxSpoor.net / Auteur: Hans van de Burgt


Inleiding

Deze "timesaver" rangeerpuzzel behoort, met de "Inglenook sidings", tot de meest bekende rangeerpuzzels ter wereld. Het is een bijzonder verraderlijke puzzel, die menigeen tot wanhoop heeft gebracht. De locs en de wagens moeten vanuit de startpositie naar de beoogde positie worden gebracht (zie kleine afbeeldingen).

E17.09.04-01.png
Afbeelding: 01
John Allen's timesaver
Bron: Hans van de Burgt

Online spelen

Deze puzzel kan ook on-line gespeeld worden, zie hiervoor het artikel Download programma Freddy's train puzzle.

De timesaver

De "timesaver" rangeerpuzzel van John Allen is een echte micro-layout. Er bestaan diverse uitgewerkte baanplannen die gebaseerd zijn op het oorspronkelijke ontwerp uit 1972. Daarmee behoort deze rangeerpuzzel tot de "classic switching puzzles" en is misschien wel het belangrijkste baanconcept in zijn soort. De originele versie van John Allen is geschonken aan het "NMRA Howell Day Museum" in Chattanooga, een kopie daarvan is te bewonderen in het San Diego Model Railroad Museum, beide in de USA.

De "timeSaver" rangeerpuzzel werd pas echt bekend na een publicatie van Russ Cain in de "Model Railroader" over het bouwen van een timesaver, waarbij in hoge mate gebruik werd gemaakt van Kadee koppelingen.

Op onderstaande tekening is te zien op welke plaats het baanplan voorzien moet worden van permanente ontkoppelmagneten.

E17.09.04-02.gif
Afbeelding: 02
Toepassing Kadee ontkoppelmagneten op timesaver (blauwe stippen)
Bron: Adrian Wymann

De spelregels

A1: Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming.

A2: Voer de rangeerbewegingen zo snel mogelijk uit. Gebruik daarbij een stopwatch.

Aan deze regel ontleent deze rangeerpuzzel haar naam. John Allen wilde de puzzel in competitieverband laten spelen. Degene die de opdracht correct en in de snelste tijd had uitgevoerd, was de winnaar.

Helaas is lang niet iedereen gecharmeerd van het idee om een taak onder tijdsdruk uit te voeren. Al snel kwam John Allen met een aanpassing.

A2 (aangepast): Verplaats de vijf goederenwagens naar de opgegeven bestemming in zo weinig mogelijk rangeerbewegingen.

Er zijn meer modificaties mogelijk op de spelregels. Zie hiervoor de website van Adrian Wymann (tweede link hieronder bij "Meer informatie").

Baanplannen

Het eerste baanplan is een combinatie van een "Inglenook sidings" rangeerpuzzel en de hier besproken "timesaver". Een bijzondere combinatie omdat het baanplan ook voorzien is van een logische scenery.

De omvang van dit baanplan maakt dat e.e.a. zich meer leent voor schaal N dan voor de grotere schalen.

E17.09.04-03.jpg
Afbeelding: 03
Combinatie van rangeerpuzzel "Inglenook sidings" met "timesaver"
Bron: Paul van Hove

Hieronder foto's van twee verschillende "timesavers" behorende tot de "Ekensholmsbanan" van "The Stockholm Model Railway Club".

E17.09.04-04.jpg E17.09.04-05.jpg
Afbeelding: 04 Afbeelding: 05
Timesaver A Timesaver B
Bron: smj.org Bron: smj.org

Meer informatie

Encyclopedie:
Externe websites:
Martin Ommering. Spiderfield Junction.
Wikipedia over timesaver.
Adrian Wymann. Shunting Puzzles.
Shunting Puzzles Spelregels.
John Allen. Timesaver.



Hoofdpagina  Categorie-index  Index  Menu
Vorige | Volgende
Contact met de redactie: Contact met de redactie 

Laatste wijziging: 28 feb 2024 10:07 (CET)